Zapraszamy do mojej wypowiedzi w artykule „Wyzwania pracy w gastronomii – wypowiedź w Restauracja – pismo biznesu gastronomicznego (wrzesień/październik 2023 r.)
Spis treści
Czasami osiągnięcie wyższego poziomu zarządzania wymaga tylko jednego kroku, a czasem droga do osiągnięcia celu jest bardziej wymagająca. Zależy ona od indywidualnych umiejętności, doświadczenia oraz okoliczności w miejscu pracy. Czasem do wykonania tego kroku, potrzeba jasnego zrozumienia swojej pozycji i tego, jakie są przed nami perspektywy. To tylko tyle i aż tyle.
Dlaczego mentoring jest ważny?
Bo pomaga wytyczyć drogę prowadzącą do zwiększenia wydajności pracy, wytyczania i osiągania celów w życiu zawodowym. Bardzo często nie jesteśmy świadomi umiejętności, które posiadamy lub też nie potrafimy z nich korzystać. Warto wtedy skorzystać z doradztwa osoby, która wskaże ścieżkę rozwoju, otworzy umysł, zmotywuje. Mentoring to nic innego jak partnerska relacja między mistrzem a uczniem, która jest zorientowana na rozwijanie jego potencjału.
To proces, w którym bardziej doświadczona osoba (mentor) udziela wsparcia, wskazówek i dzieli się swoją wiedzą oraz doświadczeniem z mniej doświadczoną osobą (uczniem lub mentee). Celem jest nie tylko pomóc uczniowi w zdobyciu nowych umiejętności i wiedzy, ale także pomóc mu w rozwoju osobistym i zawodowym. Mentor to osoba, która w każdej naszej porażce będzie widziała szanse. Jednak, aby z takiej nauki wyciągnąć same korzyści mentor musi mieć szeroko rozwinięte umiejętności interpersonalne – słuchanie, empatia, szczerość, obiektywność, dociekliwość.
Jak wygląda proces mentoringowy?
Mentoring to naturalna droga rozwoju praktycznie w każdym zawodzie i branży – także w gastronomii. Zostanie menagerem, szefem kuchni, czy maître d’ wymaga przejścia po szczeblach kariery, wielu lat doświadczenia, obserwacji i nauki od bardziej doświadczonych. I taki najbardziej popularny mentoring to mentoring wewnętrzny – kiedy mistrz zatrudniony jest w firmie i to tam na miejscu przekazuje swoją wiedzę. Mentoring może przybrać także formę zewnętrzną w postaci nauki poza miejscem pracy.
W jaki sposób wdrażać mentoring wewnętrzny? Zapewnij szkolenia nie tylko nowym pracownikom, ale cyklicznie zarządzaj wiedzą stałej ekipy. Korzystaj z wewnętrznych zasobów firmy, np. niech szef kuchni raz w miesiącu szkoli pomoc kuchenną, a sommelier czy główny kelner przeszkoli swój zespół. Takie rozwiązanie ma niezwykłą siłę nie tylko w zwiększaniu kompetencji pracowników, ale także umożliwi pracownikowi szkolącemu wykazać się w swoich umiejętnościach, co pomoże mu w budowaniu autorytetu.
Pamiętaj, że dając pracownikom szansę pokazania swoich umiejętności, zwiększa się ich motywacja do działania i zaangażowanie w pracę. Także pracownicy, którzy czują, że mają w Tobie wsparcie jako pracodawcy, któremu zależy na zwiększaniu ich umiejętności, są często bardziej efektywni w wykonywaniu swoich obowiązków, a także są bardziej lojalni wobec firmy i pozostają dłużej na stanowisku pracy.
Jeżeli zdecydujesz się zatrudnienie mentora – nie ważne czy to dla samego siebie czy dla swoich pracowników – powinieneś określić jasno swoje cele. W czym chciałbyś, aby Ci pomógł? Chcesz zostać szefem kuchni? A może menadżerem restauracji? Określenie swojego celu pomoże Ci w odpowiednim wyborze mentora pod względem jego kwalifikacji i umiejętności. Wraz z mentorem określcie swoją wspólną drogę – cel główny, cele pośrednie oraz ilość spotkań i ramy czasowe.
Mentoringu poza utartymi ścieżkami
Mentoring dotyczy nie tylko standardowych ścieżek zawodowych. Szczególnie w dzisiejszym świecie, kiedy w restauracji oprócz dobrego jedzenia ważna jest cała otoczka wizerunkowa warto zainwestować w mentoring niestandardowy. PRowiec – szef kuchni, dziennikarz – restaurator/manager, bloger – kucharz, specjalista ds. ESG – właściciel restauracji. Jeżeli np. chcesz skalować swój biznes, zbudować markę osobistą, częściej bywać w mediach, wzmocnić wizerunek Twojej restauracji, rozwinąć się jako influencer lub po prostu dowiedzieć się w jaki sposób mógłbyś się rozwinąć wraz ze swoją restauracją to pozwól na pobudzenie się w kierunku samodoskonalenia i zatrudnij mentora.
Pamiętaj – sukces Twój i Twojej marki to nie zupka instant.
Szybko i sama się nie zrobi 😉